Historie

Podívejte se s námi do historie nealkoholických destilátů…

Od limonád k Birellu

Nealkoholické nápoje, jež doprovází lidskou společnost od starověku, prošly za stovky let nezanedbatelným vývojem. Jedním z důležitých milníků je rok 1767, kdy Joseph Priestly objevil metodu, jak nasytit vodu oxidem uhličitým. Rozmach sody a limonád mohl začít.

Další kapitolu nealkoholických dějin napsalo nealkoholické pivo. Poprvé se ve velkém začalo vyrábět v USA, v souvislosti s prohibicí v letech 1920–1933. Ta zakazovala prodej veškerého alkoholu s ABV (alcohol by volume) vyšším než 0,5 %. Pivovarům tak nezbylo nic jiného, než uvařit nealkoholické pivo. V Evropě došlo k prvním pokusům o výrobu nealkoholického piva po druhé světové válce, v tehdejším Československu pak vzniklo Pito v 70. letech 20. století. Novinka, již mnozí pozorovali s nedůvěrou, se změnila v produkt, který má dnes ve své nabídce několik desítek tuzemských pivovarů. A místo pita se u nás pro nealkoholické pivo vžil název birell.

Éra nealkoholických destilátů

Zda podobně úspěšný osud čeká i nealkoholické destiláty, se teprve ukáže. Nyní stojíme u zrodu celé kategorie, přestože původní myšlenka je mnohem starší. Popis přípravy tzv. aromatizovaných vod připravovaných pomocí destilace pochází z knihy The Art of Distillation z roku 1651. Právě z ní čerpal Ben Branson, zakladatel značky Seedlip – prvního novodobého nealkoholického destilátu. Branson jej uvedl na trh v roce 2015 a okamžitě vyvolal směs nadšených i kritických reakcí. Část odpůrců však umlčelo, když v roce 2020 Seedlip odkoupil nadnárodní nápojový gigant Diageo.

Odezva na sebe nenechala dlouho čekat a už krátce po uvedení Seedlipu se začali objevovat další výrobci. Celosvětovému rozmachu kategorie paradoxně napomohla také pandemie covidu, během níž spousta lidí přehodnotila své stravovací návyky a začala se více zajímat o zdravý životní styl. 

Na českém trhu otevřela téma nealkoholických destilátů distribuční společnost Vikeza Gastro, která v roce 2018 začala jako první u nás dovážet značku Borrago. Teprve později se objevily další produkty z této kategorie napříč českými dovozci.

Výhled do budoucna

V roce 2024, téměř deset let od vzniku značky Seedlip, se kategorie nealkoholických destilátů a dalších přidružených nealkoholických nápojů nadále vyvíjí a formuje. Vznikají (ale i zanikají) nové značky, zlepšují se výrobní postupy i chuť samotných produktů. Díky tomu roste poptávka, na niž reagují i gastronomické podniky. Objevit restauraci nebo koktejlový bar, kde vám s radostí připraví perfektní nealkoholický drink, už není tak nepředstavitelné jako před pár lety. S největší pravděpodobností nás tak čeká další rozšiřování nabídky a kategorie jako takové.