Legislativa
Jako každá rodící se kategorie se i tato potýká s něčím, co bychom mohli nazvat krizí identity. Jednotné, a zároveň výstižné pojmenování této skupiny nealkoholických nápojů prozatím neexistuje.
Vžitý název „nealkoholický destilát“ lze totiž použít pouze pro část z nich – toto označení mohou nést produkty, které skutečně vznikají pomocí destilace, jako například Seedlip. Některé značky oproti tomu vyrábí své nápoje infuzí a mícháním rostlinných látek a dalších přírodních ingrediencí, a to bez použití destilace. Na tyto produkty pak nelze název „nealkoholický destilát“ aplikovat, jelikož se ve skutečnosti o destilát nejedná.
Zatímco někteří výrobci vytvořili své produkty jako nealkoholické alternativy k destilátům, aniž by se odkazovali ke konkrétním druhům alkoholu, jiní postavili svůj produkt na jejich nápodobě. Vznikly tak nealkoholické nápoje, jež měly svou chutí evokovat tóny typické pro gin, rum nebo whisky. A výrobci se nebáli tento odkaz použít i do názvu (například značky GinSin, Zero Alcohol Saint Gin či Punchy Non-Alcoholic Spiced Rum). Což podle zákonodárců mohlo být pro spotřebitele zavádějící.
Proto přistoupila Evropská unie v Nařízení (EU) 2019/787 k regulaci názvosloví, kde zakazuje narážky na konkrétní alkoholické nápoje či lihoviny obecně v souvislosti s nealkoholickými nápoji. Důvodem pro zákaz je, že nealkoholické alternativy destilátů „nesplňují požadavky na výrobu stanovené v příslušné kategorii lihovin nebo technické specifikace.“
Jednodušeji řečeno, pojmy jako gin, rum či whisky mají zákonem dané specifikace, mezi něž patří i objem alkoholu. Z toho důvodu nemohou nealkoholické nápoje této kategorie nikdy nést názvy jako „nealkoholický gin / rum / whisky“. V opačném případě hrozí výrobci, ale i e-shopu nebo gastronomickému zařízení, které s tímto označením dále pracuje, pokuta za klamavou informaci.
Bohužel to platí i pro označení „nealkoholická alternativa k ginu / rumu / whisky / likéru“. I v tomto případě zákon hovoří jasně: „Tento přísný zákaz výslovně zahrnuje i případy, kdy je v (popisu), obchodní úpravě a označení jasně uvedeno, že se jedná o napodobeninu, a to použitím výrazů jako jsou „jako“, „typ“, „druh“, „značka“, „příchuť“ apod.“
Jak tedy nealkoholické nápoje tohoto druhu označovat? To je otázka, na niž nápojový svět stále hledá odpověď…